Revolutie in de maakindustrie: gepersonaliseerde producten, razendsnel geleverd


Hoe haal je klanten over om juist bij jou te kopen? Tegenwoordig gaat dat door verlangens waar te maken: het perfect product, door de klant geconfigureerd, morgen in huis. En welke maker wil er niet tegemoetkomen aan deze ultieme wens van de klant? Voor een groeiende groep makers is dit niet langer een droom maar werkelijkheid. Door als maker je producten aan te bieden via een geïntegreerde ‘closed loop’ – van online winkelwagen naar de winkelvloer of bij de klant in huis – krijgt de klant een op maat gemaakt product met de prijs en levertijd van een massaproduct. Dit veroorzaakt een ware revolutie in de maakindustrie, ook wel Industry 4.0 of de vierde industriële revolutie genoemd.

Het einde van de ‘theory of constraints’

De essentie van manufacturing – en de marges – lagen jarenlang in efficiency: het optimaliseren van planning en partijproductie. Het outsourcen van de productie, of een deel daarvan, hoorde daar vaak bij. Nu zie ik dat bedrijven met de inzet van de juiste tools de productie weer terug kunnen halen naar Europa. Het grote voordeel? Transporttijden verminderen significant en maken zelfs leveringstijden van 1 à 2 uur mogelijk. Met een hoge klanttevredenheid als gevolg.

Dit betekent het einde van het aloude ‘theory of constraints’ paradigma. Het denken vanuit de beperking van het productieproces maakt plaats denken in oplossingen: focus op flexibiliteit en wendbaarheid. Via de juiste onderdelen het eindproduct maken. Door het opdelen van het productieproces kunnen producten gepersonaliseerd worden voor de prijs van een massaproduct. Dit is vooral een uitkomst voor producten met een korte tot middellange life cycle.

Klant staat centraal
Door flexibiliteit kan er ook beter worden gereageerd op een soms onvoorspelbare markt, ook dit spreekt veel brands aan. Zo wilde BRP-Rotax – een Oostenrijkse specialist in inbouwmotoren – sneller en beter kunnen inspelen op de pieken en dalen in de markt. Bovendien moest de productie meer richting maatwerk en weg van massaproductie.

BRP-Rotax zet nu in op een wendbaar productieproces waarin de klant centraal staat. Door hun IT-systeem te integreren en linken in alle processen op de fabrieksvloer ontstaat er real time inzicht in bestellingen en voorraden. De order van de klant komt vanuit de digitale winkelmand rechtstreeks binnen op de productie- of werkvloer. Vervolgens wordt de productie in gang gezet en afgerond met de bezorging van het artikel bij de klant thuis. Flexibel proces, product op maat en snel geleverd: alles om de (b-to-b)klant een zo prettig mogelijke ervaring te bieden.

Hoogste kwaliteit
Maar klanttevredenheid draait niet alleen om kosten en levertijden. Ook kwaliteit speelt een grote rol, dat geldt voor producten van elk type life cycle. Volume draaien kan de kwaliteit van producten verminderen. Met een geïntegreerde productie verdwijnen lots en batches en wordt elk product individueel geproduceerd. Maar wel met het gemak van een massaproductieproces, dankzij een krachtige IT-ondersteuning. Dit zorgt voor een laag foutpercentage. Een voorbeeld van een geslaagde integratie van een massaproductieproces en IT-ondersteuning is Electrolux. Met hun Sense & React Program hebben ze een efficiënte en betrouwbare workflow gecreëerd (klik hier voor de bedrijfsvideo: https://youtu.be/ByJJpK9pObg).

Wensen komen uit: instant gratification
De moraal van dit verhaal? Een ‘closed loop’ productieproces stelt makers in staat de grootste wens van de klant uit te laten komen: een uniek, hoogwaardig product dat is besteld, geproduceerd en geleverd met de snelheid en lage kosten van een massaproduct. Wat je ook produceert, of het b-to-b is of b-to-p, je levert instant gratification.

Over Marc Bruurmijn
De maakindustrie is sinds 20 jaar het professionele speelveld van Marc Bruurmijn. Hij maakte zijn meters bij Wilten Instrumenten BV, ThIS Automation en werkt nu al geruime tijd voor SAP. Als Senior Solutions Manager haalt hij de toekomst voor zijn klanten dichterbij. Marc: “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in Industry 4.0, Internet of Things en Big Data. Robotica en sensortechnologie gaan sectoren en processen op zijn kop zetten, geïntegreerde software zorgt voor de vergroting van flexibiliteit en efficiency binnen een bedrijf.” Nog meer lezen over vierde industriële revolutie? Lees verder in SAP’s online Flipboard magazine Industry 4.0.

image

Ook interessant:

  1. Antarcticavoertuig op zonne-energie voor reis naar einde van de wereld
  2. nieuws: Ontdekking brengt vermarkting flexibele displays zeer dichtbij
  3. nieuws: Alle seinen op groen in Duitsland
  4. nieuws: Beurs en congres over rapid-technieken
  5. nieuws: Febeliec: stijging federale meerkosten jaagt industrie weg

Redactie

De redactie plaatst nieuws, onderzoeksresultaten over de Nederlands industrie, productie processen en ontwikkelingen binnen de techniek. Mist u nieuws? Neem dan contact met ons op.

Meer artikelen van Redactie >

Plaats een reactie